Roll trzema palcami jednej dłoni najczęściej wykonywany jest przez słabszą rękę. Jest kilka sposobów. Przy każdym palce muszą być wyprostowane, a nadgarstek lekko uniesiony.

  1. Najczęściej na nagraniach internetowych można zobaczyć tę figurę wykonywaną od palca serdecznego do wskazującego, bez obrotu nadgarstka, każdy palec (uderzający do połowy swojej długości – drugiego zgięcia) pozostaje chwilę na membranie, co daje zamknięty dźwięk. Jak bębnienie palcami po stole.
  2. Bardziej w manierze split fingera, palce uderzają w to samo miejsce membrany (można powiedzieć: zastępują się). Można uzyskać na krawędzi normalny dźwięk otwartego ka. Mój ulubiony sposób – wygodny, mocny, szybki i przyjemny.
  3. Jak 2., tyle że w drugą stronę – od wskazującego. Wykorzystuje ruch zamknięcia dłoni. Trudny do dobrego opanowania, ale za to szybki. Dużo łatwiej go wykonać na ceramicznej drabuce. Gra tak np. Misirli Ahmet.

To w zasadzie triola, ale przy szybkiej grze jako ozdobnik traci swój charakter. W wolnych tempach łatwiej ją osadzić jako czwórkę przez dodanie tek na początku:

|D - T - tkkkT - D - tkkkT tkkk|

Podobnie można zagrać ten roll prawą ręką:

|D - T - tttkT - D - tttkT tttk|

…lub w dłuższych kombinacjach:

|t--k--tttkkk|

Sporym wyzwaniem jest zagrać to czysto, tak, żeby dźwięki brzmiały ładnie, równo i przejrzyście.

Mi bardzo przydała się ta wprawka: http://www.vicfirth.com/education/rudiments/05triplestrokeroll.php

Reklamy