Tym razem kilka rzeczy o składowych 2 [ta ka] i 3 [ta ki ta] do zbadania i przemyślenia. Pisałem już o tym, że podział malfufa to 3-3-2. Bardzo charakterystyczny rytm.

|D–T–T-|

Można z tej formy wyprowadzić też inne ciekawie brzmiące rzeczy:

2-3-3 [najłatwiej złapać te przekształcenia licząc: Raz-dwa-Raz-dwa-trzy-Raz-dwa-trzy lub Ta-ka-Ta-ki-ta-Ta-ki-ta]

|D-T–T–|

3-2-3 

|D–T-T–| bardzo niespokojny rytm, słyszałem go na rytuale zar na Brave Festivalu. Swoją drogą – bardzo interesująco tam grali na bębnach, niby jeszcze muzyka arabska, ale mocna i fizyczna- blisko tradycji wschodnioafrykańskiej.

Powyższe przykłady dobrze brzmią grane równocześnie, jako odmienne składowe jednego rytmu. Można też łączyć je w dłuższe struktury, jak na przykład 3-3-2-3-2-3. Uniwersalną, znaną na całym świecie konstrukcją jest przejście: 3-3-3-3-2-2.

Dobre wyćwiczenie takich form przydaje się w improwizacji.

Reklamy