Tihai (z hindi: trzecia [część, np. jedna trzecia]) jest charakterystyczną strukturą muzyczną muzyki indyjskiej, polegającą na trzykrotnym powtórzeniu danej frazy rytmicznej, często wykorzystywana jako zakończenie utworów. Może być też po prostu przejściem. Tihai przyjmuje rozmaite formy i może być zarówno bardzo rozbudowany, jak i krótki, składający się tylko z kilku nut. Najczęściej zakończony jest punktem zwanym sam, pierwszym uderzeniem kolejnego cyklu.

Przykład:

taka dimi dum taka dimi dum taka dimi dum

Niby nic, prawda?… ale grane na darbuce:

|D k k S k k S k |D k k S k k S k |t k t k D - t k |t k D - t k t k |D!

Buduje napięcie i rozwiązuje je finałowym Doum. Można też zastosować jako zwykłe przejście:

|t k t k D - t k |t k D - t k t k |k k S k k S k |D k k S k k S k| itd.

To prosta konstrukcja, ale w muzyce indyjskiej grają też cykle na 16 (i to na przykład szesnastkami, czyli w poczwórnym tempie) – wtedy robi się dużo miejsca na kombinacje. Przykładem takiej bardziej skomplikowanej konstrukcji jest chakradar – tihai w tihai:

Taka dimi Taka dimi dum taka dimi dum taka dimi dum Taka dimi Taka dimi dum taka dimi dum taka dimi dum  Taka dimi Taka dimi dum taka dimi dum taka dimi dum

… czyli …

{taka dimi taka dimi dum taka dimi dum taka dimi dum } x3

… czyli…

11 x 3

To daje  33. Tak się składa, że 16 + 16 + 1 też daje 33. To „+1” to sam.

Można też konstruować tihai dla innego metrum (na przykład na siedem :  7 + 7 + 1 = 5 + 5 + 5  ). Nie trzeba zaczynać od początku taktu (na przykład dla rytmu na dziewięć: 9 + 9 + 1 = 1 + 6 + 6 + 6). To już matematyczna zabawa – charakterystyczna dla indyjskiej sztuki gry na tabli. Przykład wykorzystania na innym instrumencie:

Po więcej informacji o tihai możesz zajrzeć na: http://www.chandrakantha.com/tablasite/articles/cad3.htm 

Reklamy